søndag 22. oktober 2006

Julekalender for voksne

Verken jeg eller min venninne har barn, men vi er likevel barnslig opptatt av jula. Fant derfor ut at jeg skulle lage julekalender til henne ett år. Dette ble så populært at det nå er tredje året jeg gjør dette.
Som pakker bruker jeg alt mulig. Sjokolade, telys, foto, artige tegneserie striper, en engel, en nisse, sokker, gavekort m.m. Gavekortene lager jeg selv. De skrives på et fint kort eller papir og kan være et gavekort på en pose horn/grifflar, safranssockerkaka, en middag, pizzakveld... Her finnes det mange muligheter.
For de som har barn kan gaver som barnepass, hjelp i huset være verdifulle gavekort . Jeg prøver å ordne det slik at rette gaven kommer på rett dag. F.eks gir jeg en ekstra koselig gave når jeg vet venninna mi har nattevaktshelg, den 13 en innvitasjon til luciafeiring hos meg osv.


Kalenderen kan også ha et tema som går igjen i pakkene. Vet om noen som gir engler i kalenderen til sin venninne. Til barn kan man f.eks ha aktiviteter som gaver. Det kan være et besøk i bassenget, lesing av bok, juletrehenting, ake/skøyte tur....... Her er det bare å sette fantasien i sving. Prøv du også. Lag kalenderpakker til en venninne eller venn du synes fortjener noe ekstra. Jeg begynner tidlig på høsten med å samle inn gavene. Så da blir det ikke så mye jobb rett før desember.


Foto har jeg tatt fra boken "I den søte juletid"

16 kommentarer:

Kattfot sa...

Åååh är också förtjust i julkalendrar. Vilka bra idéer du hade. Bilderna ur boken var så fina, nu längtar jag till julen!

Anonym sa...

Vilken bra idé det därmed att ge aktivitetet i present till barnen,det gillar jag. Visst ÄR det kul med jul! :-) Bästa tiden på året.

Sofie sa...

Vilken tur din väninna har som får en så fin kalender - kul idé! Jättefina biler!

Anonym sa...

Tack för påminnelsen! Det är dags att försöka komma på något bra till barnen i år. :-)

elin1976 sa...

Det var jammen en god ide.
Boka " i den søte juletid" har jeg hatt planer om å kjøpe.
Pleier å kjøpe en bok om julen hvert år. Det blir nok den, dette året:o)

Hulda sa...

Så flotte bilder! Jeg har sånn adventstemning i dag, det har nemlig kommet nysnø. Når den første snøen kommer, kribler det alltid litt i magen, - for om ikke lenge er det jul. :o)

Mannen min og jeg bruker også å kjøpe små adventgaver til hverandre, vi har 12 gaver hver. De henger vi opp på en snor, festet med små treklesklyper. Veldig koselig!

Linnea sa...

Vilken härlig idé! Jag blir sugen på att göra något liknande :)

JULIEK sa...

kattfot: ja det er så roligt med kalender och snart er det bare en mnd kvar : )

cleo: ja barnen behøver ju inte alltid godis i kalendere, och faktisk tycker dom ofte om dette også : )

sofie: ja hun gillar det, jag får av henne også nu, så det er så koselig så : )

lox: ja man må ju nesten børja nu, om man ikke skal stresse rett før desember : )

elin1976: hei och velkommen så masser hit. Har skrevet en kommentar på din blogg : )

hulda: å så deilig med snø da, ja da blir det julestemning i kroppen, og det er så godt. Så koselig at du og mannen din gjør dette. Får ikke med min mann på sånn. han er dønn kjedelig på det området : (

JULIEK sa...

linnea: ja det er jætteroligt. Skoj når man holder på å hittar saker, det blir ju så personlig. Så like roligt for meg som for henne.

Nina sa...

så duktig du är....jag vet inte om jag skulle orka...

Moni sa...

Åååååhhh, vilken härli idé!!! Jag måste genast börja fnula på en julkalender! Kul!

JULIEK sa...

styggalillaloppan: jag børjar faktisk jættetidlig, (sent på sommeren). Så da blir det inte så mycke jobb : )

moni: ja gjør det, det er ju så roligt. Titta i affæren om det er noe på rea, et ljus, något roligt, kjøp etter hvert, plutselig har du alle pakkene : )

anne-maj: hei och velkommen så mycke hit. Jættetrevligt at du tittar innom. Ja det er ju så morsomt med kalender, och litt barnslig måste man ju få vara : )

Elisabet. sa...

julie: du är bara så RAR och UNDERBAR och den som har dig till väninna måste vara världens lyckligaste!

JULIEK sa...

elisabet: takk du, men min venninne er så snill så hun fortjener det : )

Anonym sa...

Jeg å ei venninde skal lage kalender til hverandre i år:) nå fikk jeg kjempe mange gode ideer^^

Linn Therese sa...

Så kjekt! Eg skal gjere det same som deg i år, men eg skal gi julekalendaren til mamma'en min. :) Kjempefin blogg du har!